CliëntbelangenWerkwijze
Werkwijze

Zo werken we

Als je door ‘de Overburen’ ondersteund wil worden is het natuurlijk handig om een aantal dingen te weten over onze werkwijze. Wanneer kom je bijvoorbeeld in aanmerking voor ondersteuning? En wat kun je verwachten als je je bij ons aanmeldt? Hieronder vind je allerlei handige informatie op een rij.

Indicatie van het CIZ of beschikking van de Gemeente

Voordat we ondersteuning voor je kunnen organiseren kunt krijgen heb je een indicatie nodig van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) of een beschikking van de gemeente. Daarop wordt aangegeven over welke vorm van dienstverlening je met ‘De Overburen’ afspraken kunt maken. Het gaat hierbij meestal om zorg die valt onder de Wet langdurige zorg (Wlz) of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Wil je hier meer over weten? Kijk dan op de website van het CIZ, op de website van de rijksoverheid of op de website van je gemeente (Ridderkerk, Barendrecht).

Kennismakingsgesprek

Als je je bij ons inschrijft kijken we samen met jou aan welke zorg en ondersteuning je precies behoefte hebt. Daarom houden we allereerst een kennismakingsgesprek.

Aan de hand daarvan bepalen we samen waar we onze ondersteuning het best op kunnen richten. En als je in één van onze (kleinschalige) woonlocaties gaat wonen, overleggen we welke er het best bij je past. Zodra de begeleiding gaat starten maken we afspraken over hoe de ondersteuning eruit gaat zien, waar wij verantwoordelijk voor zijn en waarvoor je zelf verantwoordelijk bent. Die afspraken leggen we vast in een overeenkomst. Dit noemen we de ‘overeenkomst zorg en ondersteuning’.

Persoonlijk begeleider

Iedereen heeft bij ons altijd een vast aanspreekpunt (Een persoonlijk begeleider). Met deze begeleider heb je dus het meeste contact. Hij/zij onderhoudt samen met jou de contacten met je familie en je werk. Maar je persoonlijk begeleider kan er natuurlijk niet altijd zijn. Je krijgt daarom ook ondersteuning van andere begeleiders. Zij zijn precies op de hoogte van de afspraken die zijn gemaakt.

Ondersteuningsplan

Samen met je persoonlijk begeleider – en soms met je familie – maak je een ondersteuningsplan. Hierin staat informatie over de ondersteuning die je krijgt. Maar ook de dingen die je wilt ontwikkelen, staan erin beschreven. Net als de manier waarop je daaraan werkt en hoe wij je daarbij ondersteunen. Al deze gegevens staan in een Elektronisch Cliënten Dossier, onze stichting maakt gebruik van ONS van Nedap. Regelmatig bespreek je met je persoonlijk begeleider hoe het gaat. Je kunt het ondersteuningsplan altijd inzien als je dat wilt. En als je wilt, kun je ook je familie toegang geven tot een gedeelte van je dossier via een elektronisch portaal. (Caren Zorgt)

Vrienden en familie

Werken, sporten, naar de stad; die dingen doe je het liefst samen met anderen. Je familie of vrienden bijvoorbeeld. Daarom betrekken we hen zoveel mogelijk en stimuleren we je om je contacten te onderhouden. Vind je het lastig om contacten te leggen of te onderhouden? Dan ondersteunen we je daarbij. Want in een prettige omgeving met prettige mensen om je heen kom je het best tot je recht. Daarom staan onze woonlocaties ook midden in de wijk.

Layer 1

Wil je meer weten over onze organisatie of dienstverlening? Kom langs voor een kop koffie en we vertellen je graag meer. Neem contact op