Inspraak van cliënten
Als je ondersteuning krijgt van De Overburen, heb je alle ruimte om met ons mee te praten. Wij gebruiken je mening om onze ondersteuning te verbeteren.
Wat voor inspraak heb je als cliënt bij De Overburen?
Als je bij De Overburen woont of dagbesteding hebt, wil je het natuurlijk zo goed mogelijk naar je zin hebben. Ook wil je je ook prettig voelen bij de begeleiding die je krijgt. Omdat jij het beste weet wat je fijn en minder fijn vindt, krijg je alle ruimte om je mening te geven.
Vertel het je begeleiders
Je kunt het natuurlijk altijd bij je begeleider(s) aangeven als je ergens mee zit. Of je nu in een van onze locaties woont, ondersteuning thuis krijgt of bij ons werkt. We horen graag jouw mening.
Bewonersbesprekingen
In onze locaties en bij de dagbesteding houden we regelmatig besprekingen met cliënten. Ook met de mensen die ondersteuning thuis krijgen, houden we dit soort besprekingen. Tijdens deze besprekingen kun je vragen stellen, je wensen aangeven en andere zaken bespreken. Zo heb je direct invloed op je ondersteuning.
Cliëntervaringsonderzoek
Elke vier jaar houden we onder alle cliënten een groot onderzoek. Dit noemen we het ‘Cliënt ervaringsonderzoek’. In dit onderzoek vragen we je onder anderen hoe tevreden je bent over de ondersteuning en wat je denkt dat er beter of anders kan. Ook deze uitkomsten gebruiken we om onze zorg en ondersteuning te verbeteren.
In 2019 is het tevredenheidsonderzoek gehouden. De uitkomsten van het onderzoek op de Bun (oude naam van woonlocatie De Karper in Ridderkerk) en op Meliom (oude naam van woonlocatie De Kruidentuin in Barendrecht) zijn hieronder in te zien.
Medio 2022 wordt het tevredenheidsonderzoek herhaald. Dit in nauwe afstemming met de Centrale Verwantenraad en de cliëntenraden. Dit onderzoek was gepland in 2021, maar is door de coronapandemie vertraagd.
Cliënten- en verwantenraden
De Overburen vindt het belangrijk om de inspraak van cliënten officieel te regelen. Daarom hebben we verschillende cliëntenraden en een verwantenraad. In die verwantenraad zitten familieleden of andere mensen die cliënten vertegenwoordigen. Omdat we verschillende locaties hebben zijn de raden alsvolgt verdeeld:
- Voor de woonlocaties is er één cliëntenraad. Voor de kleinschalige woonvoorzieningen en ondersteuning aan huis (Barendrecht en Ridderkerk) is er ook één cliëntenraad. Beide raden praten met de teammanagers over de manier van begeleiden en de wensen van de bewoners.
- Voor alle locaties is er één centrale verwantenraad. Die raad praat met de locatie verantwoordelijke over de manier van ondersteuning en overlegt met de directeur over de dienstverlening en de gang van zaken binnen de stichting.
De cliëntenraden en de verwantenraad zijn lid van het LSR, het landelijk steunpunt voor medezeggenschap in de zorgsector.